Guide: Sådan forbedrer du din bounce rate

januar 9, 2021
Guide: Sådan forbedrer du din bounce rate

Vil du gerne undgå, at dine besøgende forlader dit website med det samme, så du i sidste ende kan øge sandsynligheden for at forbedre dit salg? Så læs med!

Det kan være, at du kæmper lidt med at få konverteret de besøgende på dit website eller din webshop til betalende kunder. Det kan være, du oplever, at mange af dine besøgende forlader dit website med det samme, hvilket så resulterer i en høj bounce rate for din hjemmeside.

I guiden her vil du få en række tips til, hvordan du kan forbedre din bounce rate. Du vil også blive klogere på, hvad bounce rate egentlig er, hvornår en bounce rate er tilfredsstillende, og hvordan man egentlig tjekker bounce rate for et website? Det bliver du klædt på til her i artiklen.

God fornøjelse!

Hvad betyder bounce rate?

Bounce rate (på dansk afvisningsprocent) er betegnelsen for, hvor stor en andel af dem, der besøger dit website, forlader den uden at besøge andre undersider end den, de er landet på fra Googles søgeresultater.

En høj bounce rate er lig med en stor andel af besøgende, som forlader dit website og ikke bliver hængende. Man skal altså gå efter at have en så lav bounce rate som muligt. Bounce rate opgøres i procenttal.

Der findes flere forskellige metoder, som kan hjælpe med at forbedre bounce raten. Det kommer jeg ind på om lidt.

Hvis brugeren besøger dit website og rent faktisk vælger at besøge flere sider end den ene, som vedkommende landede på fra søgeresultaterne i første omgang, giver det Google en indikation af, at din hjemmeside er relevant og et brugbart søgeresultat.

Det er derfor vigtigt, at man løbende holder øje med bounce raten på sit website. Ikke blot for forsiden, men også for relevante undersider.

Hvornår er en bounce rate tilfredsstillende?

Der findes mange opfattelser af, hvad en fornuftig bounce rate eller afvisningsprocent er, og hvilket spænd man gerne skal holde sig inden for.

De fleste websites vil ifølge denne undersøgelse opleve en bounce rate på mellem 26 % og 70 %.

Har man en bounce rate på under 25 %, kan det tyde på, at der er noget galt, og du bør derfor tjekke, om Google Analytics er korrekt implementeret.

Ligger den på mellem 26% og 40 %, er det tilfredsstillende.

Mellem 41 % og 55 % er meget gennemsnitligt.

Mellem 56 % og 70 % er højere end det normale, men om det er skidt, vil afhænge af, hvilken type side der er tale om.

En bounce rate på over 70 % er som udgangspunkt skidt. Der kan også noget i opsætningen af Google Analytics, der er sat forkert op, så det ikke måles korrekt.

Hvordan kan man forbedre afvisningsprocenten?

Det er svært at undgå at have enkelte undersider på et website med dårlig bounce rate. Dog bør man altid stræbe efter at optimere og løbende forbedre, der hvor man kan.

En af de ting, man kan gøre for at forbedre afvisningsprocenten, er helt grundlæggende at sikre sig, at indholdet, der er på siden, rent faktisk er relevant og opfylder det formål, den pågældende side har. Giver indholdet mening i forhold til den søgeforespørgsel, som brugeren lander på din side i forbindelse med? Lover du i din page title og meta description mere, end hvad siden rent faktisk har at byde på?

Det kan ligeledes give god mening at have fokus på interne links. Skriver du f.eks. et blogindlæg, kan du inkludere interne links, hvor det er relevant, så brugeren kan blive ledt mod andet spændende og relevant indhold andetsteds på din hjemmeside. Det vil ideelt set betyde, at brugeren vil ende med at spendere længere tid på hjemmesiden, og det er fordelagtigt i forhold til bounce rate.

Tjekliste med tips:

  • Placér vigtigt indhold ”above the fold”: Med andre ord skal brugeren præsenteres for vigtigt indhold med det samme og ved første øjekast, når siden åbnes.
  • Opdeling i tekster: Opdel dine tekster i korte afsnit, så læseoplevelsen gøres mere overskuelig. Ingen har lyst til at læse en lang mur af tekst. Bryd det op i ”chunks”. Det er lettere for enhver læser at fordøje. Og husk at bruge underoverskrifter – det hjælper med at opdele teksten og skabe struktur.
  • Lav en kort og indbydende intro: Det er lettere sagt end gjort, men sørg for at tease for og skab spænding omkring, hvad der venter i artiklen, den besøgende skal til at læse.
  • Skab long-form indhold: Skaber du lange, velformulerede, relevante og dybdegående artikler og indhold i det hele taget, som brugeren rent faktisk kan bruge til noget, så er chancen større for, at vedkommende bliver hængende og dernæst vælger at klikke sig videre og besøge andre undersider på dit website.
  • Page speed: Bruger din hjemmeside en evighed på at indlæse, kan det være skyld i en forværret bounce rate. Sørg for at prioritere page speed-forbedringer. Læs om WordPress hastighedsoptimering.
  • Retvisende titles og meta descriptions: Sørg for at have page titles og meta descriptions, der holder, hvad de lover. De skal være beskrivende, så brugeren, der ser dem i søgeresultaterne, får, hvad vedkommende bliver lovet.
  • Mobilvenlighed: Besøger brugeren din hjemmeside fra en smartphone, og er din hjemmeside ikke optimeret til mobile enheder, vil det ikke være en behagelig oplevelse, og det kan resultere i, at brugeren forlader dig med det samme.

Er en høj afvisningsprocent altid en dårlig ting?

Når jeg spørger på den måde, kan det måske virke som et retorisk spørgsmål, hvilket det også er. For det ER nemlig ikke nødvendigvis altid dårligt med en høj afvisningsprocent. Det afhænger rigtig meget af, hvad det er for en type side, vi har med at gøre.

Har man en side med en høj afvisningsprocent, kan det være fordi, at der er tale om en side, hvor det ikke er nødvendigt for brugeren at besøge andre sider end dén ene side. Brugeren har måske været på udkig efter en guide til et bestemt formål, og vedkommendes besøg på siden varer måske i virkeligheden rigtig lang tid, hvorefter brugeren forlader siden igen. Det vil jo så resultere i en høj bounce rate – men brugeren har jo fundet siden relevant og nyttig. Så her er en høj bounce rate ikke alarmerende.

I tilfælde som disse, hvor bounce raten måske ikke fortæller det store, kan det i stedet give bedre mening at kigge på dwell time, som er tiden en bruger befinder sig på et website.

Det kan altså godt være, at afvisningsprocenten er høj, men har brugeren til gengæld valgt at bruge lang tid på dén side, så er det pludselig ikke så skidt.

Dwell time er i øvrigt noget, Google bliver mere og mere opmærksom på og bruger som et reelt parameter ift. SEO, og det skete især i forbindelse med deres RankBrain-opdatering.

Hvordan tjekker man bounce rate i Google Analytics?

Som jeg har indikeret i overskriften her, er det altså ofte med Google Analytics, at man tjekker en hjemmesides bounce rate. Der findes ganske vist også andre værktøjer til formålet, men langt de fleste bruger Google Analytics.

Når du skal finde frem til din hjemmesides bounce rate, skal du logge ind i Google Analytics og dernæst gå til:

Adfærd > Oversigt

Her vil du blive præsenteret for afvisningsprocenten for dit website:

google analytics

Vil du i stedet tjekke bounce rate for specifikke undersider på hjemmesiden, skal du gå til:

Adfærd > Websiteindhold > Alle sider

google analytics

Jeg håber, at du i løbet af artiklen her er blevet klogere på, hvad bounce rate er, hvad det betyder for et website at have en fornuftig bounce rate, og hvad du helt konkret kan gøre for at forbedre afvisningsprocenten på din hjemmeside, hvis den ikke er tilfredsstillende.


Andre artikler, du måske vil synes om:

Lokal SEO guide

Sådan laver du en søgeordsanalyse

Sådan snyder webbureauerne dig med salgstricks

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.

+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing
Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen & Co.

Møllemoseparken 7, 3450 Allerød
Kontor i Søborg, København
CVR-nummer: 34810184
w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej [a] nicolaisoerensen.dk
Google Maps

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 16
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
Rated 5 out of 5
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)

Dagens gode gerning

Del denne artikel og modtag spandevis af god karma – og min dybeste taknemmelighed :-)