Voice search SEO guide: Gør dit website klar til stemmesøgning

januar 17, 2021
Voice search SEO guide: Gør dit website klar til stemmesøgning

Er voice search optimization ikke noget, du allerede gør dig tanker om, så er det på tide, at du begynder på det. Og hvorfor så det? Stemmesøgning er faktisk en af de hurtigst voksende måder at foretage søgninger på.

Det anslås, at 55 % af smartphone-brugere i et eller andet omfang bruger voice search til at foretage søgninger.

Derudover er der i USA 39,4 % af alle internetbrugere, som hver måned på den ene eller anden måde gør brug af en såkaldt voice assistant. Det svarer til 118,8 millioner mennesker.

Ovenstående statistikker fortæller os, at udviklingen med stemmesøgning i den grad for længst har taget fart i USA, og det er kun et spørgsmål om tid, før samme udvikling vil ramme Danmark.

Stemmesøgning er ikke længere noget, man snakker om, ”engang i fremtiden” vil blive en ting. Det er her allerede og har været her i lang tid.

Det hænger ligeledes godt sammen med, at Google i disse år i høj grad gør et stort nummer ud af at blive bedre til at forstå menneskeligt naturligt sprog.

Hvordan adskiller stemmesøgning sig fra tekstsøgning på Google?

Det er de færreste, der skriver præcist som de taler. Det gælder også i forbindelse med søgeforespørgsler på Google. 

Når du indtaster en søgeforespørgsel på Google, og du eksempelvis vil finde ud af, hvordan vejret er i London, vil du måske skrive ”vejr London” eller ”London vejr”. Når du snakker, ville du måske i stedet sige: ”Hvordan er vejret i London?”.

Efterhånden som tjenester som Google Home, Siri og Alexa bliver mere og mere populære, er det vigtigt, at disse søgemaskiner forstår naturlige sætninger og kan præsentere relevante søgeresultater. 

Et helt andet vigtigt aspekt er, at man ved at optimere til stemmesøgning også hjælper mennesker, der enten er blinde eller har nedsat syn.

Men hvordan gør man så? Hvordan sørger man for, at ens hjemmeside er optimeret til stemmesøgninger? 

Tjekliste til voice search SEO – sådan gør du:

Fokusér på long-tail søgeord

Som illustreret før vil der ofte være ret stor forskel på, hvordan man foretager en søgning med stemmen vs. en almindelig tekstbaseret søgning.

Når vi har med voice search at gøre, er det altså vigtigt at tænke i andre former for søgeord, end man normalt ville.

For at imødekomme stemmesøgning vil det give mening at tænke i spørgsmål og svar, så indholdet på din hjemmeside både indeholder spørgsmålet, brugerne kunne tænkes at ville stille samt det direkte svar, der hører til spørgsmålet. Og sørg for at skræddersy indholdet, så det lyder som noget, et normalt menneske kunne finde på at formulere.

Gør brug af Schema markup

Schema markup er data i form af bagvedliggende kode, man tilføjer til sit indhold, så man klæder Google bedre på til at forstå, hvad indholdet omhandler, og hvilken type af indhold det er.  

Ved at tilføje Schema markup – også kaldet struktureret data – kan man forbedre sine chancer for at være dét søgeresultat, der bliver nævnt i forbindelse med en stemmesøgning på Google. 

Jo flere indikationer man giver Google om, hvad indholdet på en hjemmeside omhandler, jo større chance er der for, at Google vælger at præsentere indholdet i den helt rette kontekst til den rette bruger i forbindelse med den helt rette søgeforespørgsel på Google.

Har du en FAQ-side på din hjemmeside, findes der faktisk Schema markup, man kan tilføje, som specifikt fortæller Google, at der her er tale om content med spørgsmål og svar. Det klæder dig godt på, til når en bruger næste gang stiller et spørgsmål i forbindelse med en søgning.

Byg sider med ofte stillede spørgsmål

Det her punkt hænger meget godt sammen med noget af det, jeg lige har berørt.

Når der foretages en stemmesøgning, vil den ofte starte med ”hvem”, ”hvad”, ”hvor”, ”hvornår”, ”hvorfor” og ”hvordan”.

Sørg for at tænke det ind i dit indhold. Hav spørgsmålet med i dit indhold, og giv så derefter svaret i samme forbindelse, præcis som du ville gøre i virkeligheden.

Hav fokus på mobilvenlighed

Det er nok de færreste, der ikke længere er klar over, at vi befinder os i en mobile first virkelighed. Folk gør brug af smartphones og andre mobile devices til deres færden på internettet.

Google prioriterer mobilversionen af et website, når der skal kigges på, hvordan en hjemmeside skal indekseres. En naturlig del af arbejdet med at optimere til stemmesøgning er derfor, at man naturligvis sørger for at have et website, der fungerer optimalt på smartphones.

Husk også at have fokus på page speed i samme forbindelse.

Få styr på lokal SEO

Lokal SEO er vigtigt, når vi snakker voice search. Det er det, fordi brugere ofte vil foretage stemmesøgninger, der har en eller anden lokal relevans.

Det vil ofte være nemmere at sige ”Find nærmeste bager” eller ”Hvor finder jeg en slagter i Kolding?”, end det vil være at skulle åbne en browser og manuelt indtaste søgeforespørgslen på Google.

Er man en virksomhed, der på den ene eller anden måde opererer lokalt, så giver det altså mening at foretage en søgeordsanalyse og finde frem til søgeord med lokale præg, som kan inkluderes naturligt i indholdet.

Sørg samtidig for, at adresse og kontaktinformationer til eventuelle fysiske lokationer for virksomheden er lettilgængelige på hjemmesiden i footer, på kontaktsiden og andre relevante undersider.

Ved forrige punkt snakkede jeg om mobilvenlighed. Når vi nu snakker lokal SEO, er det værd at nævne, at det kan give mening at tilpasse brugeroplevelsen på mobiludgaven af websitet specifikt til stemmesøgninger, så brugeren præsenteres for lige præcis dét, vedkommende kunne tænkes at ville finde frem til – og skær så øvrige overflødige informationer væk.

Stemmesøgning handler om convenience

Der kan være mange grunde til, at stemmesøgning vinder frem og lader til at fortsætte med at gøre det.

Vi mennesker vil spare tid, hvor vi kan. Vi ønsker hele tiden at forbedre og optimere vores liv. Kan vi spare sekunder ved at foretage søgninger med stemmen fremfor at skrive, så gør vi det.

Der kan måske være en barriere for dem, der synes, at det er en smule underligt at snakke til sin telefon på den måde. Det handler dog nok bare om tilvænning, og det er klart, at det er en metode, man lige skal vænne sig til.

Voice search er mere relevant end nogensinde før

Tiden vi lever i med COVID-19 kan i høj grad være med til at sætte skub i udviklingen for voice search og behovet for at betjene devices udelukkende med stemmen.

Ifølge denne undersøgelse med fokus på mobile e-commerce ifm. vil 32% af forbrugerne foretrække at bruge håndfri teknologi, der mindsker behovet for at røre kontaktflader og dermed blive smittet. Samme undersøgelse konkluderer, at brands og virksomheder i det hele taget bør gøre en indsats for at klæde sig godt på og optimere ift. stemmesøgning.

Med voice search vil man ofte se et ”the winner takes it all”-scenarie, i og med at mange voice assistants tit blot vil fremhæve ét eller meget få resultater i forbindelse med en søgning.

Så sørg for at være på forkant, og vær klar til når voice search for alvor bliver et vigtigt parameter. Faktisk er det allerede i den grad et utrolig vigtigt parameter.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nicolai Sørensen

Brandpartner v/Nicolai Sørensen

Anerkendt webdesigner og marketing specialist med 9 års erfaring i at skabe succesfulde cases for det danske erhvervsliv gennem webdesign, SEO & Google Ads.

+45 3063 3111

Skal vi tage en snak?

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kontakt mig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Spørgsmål: Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular.

Tilbud: Du er også velkommen til at starte en uforpligtende dialog, hvis du er på udkig efter en seriøs samarbejdspartner du kan samle din hjemmeside og din online markedsføring hos.

Nicolai Sørensen er din WordPress webdesigner

Er du klar til en indledende snak?

+45 3063 3111

Fortæl mig om dine ønsker og udfordringer, og modtag en potentialevurdering og et prisestimat.

Psst.. I gennemsnit får mine kunder 14,4 nye kundehenvendelser pr. 100 besøgende.

5-stjerner på Trustpilot for webdesign & online marketing
Kontakt mig

Freetrailer som case
Tandlægeforeningen som case
Kvadrant som case
Charlotte Schou som case
Webamp som case
Custom Cash som case
Segway som case
Nemovo som case

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre nærmere?

Nicolai Sørensen & Co.

Møllemoseparken 7, 3450 Allerød
Kontor i Søborg, København
CVR-nummer: 34810184
w

Kontakt mig

+45 3063 3111
hej [a] nicolaisoerensen.dk
Google Maps

}

Telefontider

Mandag - Fredag: Kl. 08 - 16
Lørdag - Søndag: Efter aftale
Mails besvares alle dage

5
Rated 5 out of 5
5 ud af 5 stjerner (baseret på 10 anmeldelser)

Dagens gode gerning

Del denne artikel og modtag spandevis af god karma – og min dybeste taknemmelighed :-)